Wat er mis is met de iOS apps van de Volkskrant (en hoe het beter kan)

3 comments

Sinds een paar maanden heb ik een iPad. Leuk om dingen op te lezen, zoals bijvoorbeeld de krant. Zelf lees ik dan het liefst de Volkskrant, maar helaas werkt dat voor geen meter. Waarom? Lees dit artikel. Ook voor hoe het dan wel moet.

Volkskrant op iPad

De Volkskrant heeft besloten om een Newsstand-app te maken voor de iPad. Dat betekent dat ze abonnementen en losse nummers mogen verkopen, maar wel 30% moeten afdragen aan Apple. Elke nacht wordt (in theorie) de complete krant gedownload via wi-fi en kun je er doorheen bladeren (layout hetzelfde als in de papieren versie) en artikelen lezen op een iPad-vriendelijk formaat.

Bugs en tekortkomingen

De app zelf ziet er aardig uit, maar in de praktijk zijn er ontzettend veel bugs en tekortkomingen:

Al die tekortkomingen zouden nog tot daar aan toe zijn als de krant niet zo ontzettend vaak half, incompleet of zelfs helemaal niet binnen komt. Zie de afbeelding: vanochtend kreeg ik de tekst van de krant wel binnen, maar niet de afbeeldingen en de pagina’s.

De app crasht regelmatig, en dan ben je je ‘state’ (de plek waar je was in de krant) volledig kwijt en moet je helemaal overnieuw bladeren naar waar je was gebleven.

Stelt u zich eens voor dat je de papieren krant regelmatig half, kapot of helemaal niet in de bus kreeg. Wat zou u dan na een paar weken doen?

Prijs / kwaliteit

De bottom line: hoeveel betaal je voor het abonnement? 24 euro per maand. Dat is maar 3 euro minder per maand dan de papieren krant. En voor die 3 euro meer krijg je de iPad-versie er geheel gratis bij.

De logische vraag is: waarom zou iemand in vredesnaam voor 24 euro per maand zo’n slecht product willen?

Volkskrant op de iPhone

Behalve de iPad-versie is er ook een iPhone versie. Helaas is die zo mogelijk nog slechter. De app heeft al bijna een jaar geen update meer gekrgen, zodat cruciale bugs (zoals bijvoorbeeld het volledig ontbreken van afbeeldingen in teksten) nog steeds niet zijn gefixt.

Ook de iPhone versie crasht regelmatig en kranten komen vaak half, of helemaal niet binnen.

Het enige lichtpuntje: voor de iPhone-versie betaal je slechts 8 euro per maand.

Probleemkindje

Het is dus duidelijk dat de iOS-strategie van de Volkskrant faalt. Zowel de iPad als iPhone-versie hebben al maanden geen updates meer gekregen, er zijn ontzettend veel bugs en de apps crashen regelmatig. De enige reden die ik me kan voorstelen waardoor dat komt is omdat er vanuit de Volkskrant helemaal niemand zich met dit project bezig houdt. Het idee is blijkbaar geweest om een app te maken ‘en dan zijn we klaar voor de toekomst’.

Helaas werkt het in de praktijk niet zo: het laten slagen van een app vergt een team van mensen die er continu opzitten, de kwaliteit in de gaten houden en de apps beter maken.

Een andere aanpak

Goed, de Volkskrant iOS-apps falen dus. Maar hoe moet het dan wel? Ik heb geen biet verstand van kranten, maar ik weet wel wat ik prettig vind werken op mijn iOS-apparaten.

Maak één app voor iPad en iPhone. Geen newsstand-app, want dan draag je 30% af aan Apple. Dan kun je geen losse nummers of abonnementen meer via de app verkopen, maar dat doe je lekker via de website, net zoals Spotify. Geen verschil tussen iPad en iPhone-abonnement: voor een tientje per maand kun je op beide apparaten de krant lezen.

Schrap het idee dat de digitale krant er net zo uit moet zien als de papieren krant. Kijk naar apps als Zite of Flipboard om te zien hoe je een echte digitale krant maakt. Vraag slimme techneuten om iets te bedenken waardoor je het aantal mb’s beperkt zodat het ook over een 3G-connectie is te downloaden. Haal alles er uit waar je geen tijd voor hebt om het goed digitaal uit te voeren (zoals de puzzels).

En zorg voor iemand die elke dag de complete krant checkt op fouten, die er voor zorgt dat er geen half functionerende kranten worden gedownload en reageert op feedback van eindgebruikers.

Misschien kan ik dan eindelijk eens fijn de krant lezen op mijn iPad.

Add a comment

3 comments