Webergernissen

Als je, zoals ik, wel eens een website maakt vallen des te meer de tekortkomingen in sites van andere mensen op. Goed ontwerpen van webpagina’s is een vak, en vaak moet je lang nadenken over wat de beste oplossing voor een probleem is. Vaak is echter de beste oplossing de meest eenvoudige, of in ieder geval de oplossing die voor de gebruiker het simpelste is. Wat er ‘onder de motorkap’ zit van een bepaalde oplossing is voor een gebruiker niet relevant. Hoe meer je kan verstoppen aan techniek en interne systemen, hoe beter.

Een voorbeeldje: contactformulieren. Als je een vraag wilt stellen aan Dynabyte en je klikt op ‘contact’ krijg je dit voor je neus:

dynabyte_contact.png

Het lijkt wel een belastingformulier! Maar liefst vijftien veldjes die je moet invullen voordat je een antwoord kan krijgen op je vragen. Vooral mooi is het boxje onderaan de pagina met ‘hoe wilt u uw antwoord ontvangen’. Als je via het web een vraag stelt lijkt het toch logisch dat je gewoon via mail antwoord verwacht. Ook het vinkje bij ‘Ja! Ik wil graag reclame en andere troep van jullie ontvangen!’ maakt overduidelijk dat Dynabyte geen vragen verwacht van klanten maar vooral e-mail adressen waar ze spam naar toe kunnen sturen.

Beter is hoe Albert Heijn het probleem oplost. Ook hier een lang formulier, maar met de opmerkingen dat je alleen je e-mail adres hoeft in te vullen en een onderwerp, de rest is niet noodzakelijk. Zo laat je de keuze over aan de klant:

ah_contact.png

Maar de absolute winnaar op het gebied van contactformulieren is craigslist, vaak verguisd vanwege het gebrek aan vormgeving en vernieuwing, maar op het gebied van contactformulieren zijn ze erg verfrissend: ze hebben er namelijk geen:

craigslist_contact.png

Gewoon een email adres in plaats van drie pagina’s aan formulieren die je moet invullen. Wellicht dat er achter ‘help@craigslist.org’ wel een uitgebreid systeem schuil gaat dat de inkomende mails filtert op onderwerp, dingen doorstuurt naar aparte afdelingen, de tekst analyseert op sleutelwoorden, etc. Of wellicht dat er wel gewoon iemand is ingehuurd om de e-mail te sorteren. Voor de gebruiker maakt dat allemaal niet uit, waar het om gaat is dat alleen de meest simpele en eenvoudige oplossing zichtbaar is en dat de gebruiker zich niet druk hoeft te maken over hoe het hele proces werkt. Simpel en efficiĆ«nt. Less is more.

Add a comment